کنایه از روز قیامت، روزی که تمام مردگان به پا خیزند و به حساب اعمال آن ها رسیدگی شود، یوم دین، یوم الحشر، ستخیز، یوم الدین، یوم التّناد، روز درنگ، رستخیز، روز بازخوٰاست، روز بازپرس، روز وانفسا، یوم القرار، یوم الحساب، یوم الجمع، طامة الکبریٰ، یوم النشور، روز امید و بیم، روز پسین، روز رستاخیز، نشور، رستاخیز، یوم السبع، روز جزا، یوم التلاقی، فرجام گاه، قارعه
کنایه از روزِ قیامَت، روزی که تمام مردگان به پا خیزند و به حساب اعمال آن ها رسیدگی شود، یومُ دین، یومُ الحَشر، سَتخیز، یومُ الدین، یومُ التَّناد، روزِ دِرَنگ، رَستَخیز، روزِ بازخوٰاست، روزِ بازپُرس، روزِ وانَفسا، یومُ القَرار، یومُ الحِساب، یومُ الجَمع، طامة الکُبریٰ، یومُ النُشور، روزِ اُمید و بیم، روزِ پَسین، روزِ رَستاخیز، نُشور، رَستاخیز، یومُ السَبع، روزِ جَزا، یومُ التَلاقی، فَرجام گاه، قارِعَه
روز قیامت. (آنندراج). روز داوری. روز رستاخیز. روز حساب: کجا برد خواهی مرا بسته زار نترسی ز یزدان بروز شمار. فردوسی. بیزدان نمایم بروز شمار بنالم ز بدکن بپروردگار. فردوسی. بدین گیتی اندر نکوهش بود بروز شمارت پژوهش بود. فردوسی. بسرکشان سپه گفت هر که روز شمار ثواب خواهد جستن همی ز ایزد بار... فرخی. گر ایدر نگیردت فرجام کار بگیرد بپاداش روز شمار. اسدی. مرمرا گویی برخیز که بددینی صبر کن اکنون تا روز شمار آید. ناصرخسرو. که گر پای طفلی برآید بسنگ خدای از تو پرسد بروز شمار. سعدی. اگر می بترسی ز روز شمار از آن کز تو ترسد خطا درگذار. سعدی. بر ضعیفان و زیردستانت خشم بی حد مران و طیره مگیر که فضیحت بود بروز شمار بنده آزاد و خواجه در زنجیر. سعدی
روز قیامت. (آنندراج). روز داوری. روز رستاخیز. روز حساب: کجا برد خواهی مرا بسته زار نترسی ز یزدان بروز شمار. فردوسی. بیزدان نمایم بروز شمار بنالم ز بدکن بپروردگار. فردوسی. بدین گیتی اندر نکوهش بود بروز شمارت پژوهش بود. فردوسی. بسرکشان سپه گفت هر که روز شمار ثواب خواهد جستن همی ز ایزد بار... فرخی. گر ایدر نگیردت فرجام کار بگیرد بپاداش روز شمار. اسدی. مرمرا گویی برخیز که بددینی صبر کن اکنون تا روز شمار آید. ناصرخسرو. که گر پای طفلی برآید بسنگ خدای از تو پرسد بروز شمار. سعدی. اگر می بترسی ز روز شمار از آن کز تو ترسد خطا درگذار. سعدی. بر ضعیفان و زیردستانت خشم بی حد مران و طیره مگیر که فضیحت بود بروز شمار بنده آزاد و خواجه در زنجیر. سعدی
دهی است از دهستان زهان بخش قاین از شهرستان بیرجند واقع در 97هزارگزی جنوب شرقی قاین و در سر راه اتومبیل رو قاین به شاهرخت. منطقۀ کوهستانی است و هوایی گرم دارد. سکنۀ آن 41 تن است و آب آن از رودخانه تأمین میشود. محصولش غلات، و شغل اهالی زراعت است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9)
دهی است از دهستان زهان بخش قاین از شهرستان بیرجند واقع در 97هزارگزی جنوب شرقی قاین و در سر راه اتومبیل رو قاین به شاهرخت. منطقۀ کوهستانی است و هوایی گرم دارد. سکنۀ آن 41 تن است و آب آن از رودخانه تأمین میشود. محصولش غلات، و شغل اهالی زراعت است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9)
مدت لازم برای اینکه یک نصف النهار دوبار بر خورشید بگذرد و آن کمی از روز نجومی درازتر است. روزهای شمسی با یکدیگر مساوی نیستند. رجوع به روز نجومی شود. - روز شمسی متوسط، فاصله بین دو عبور آفتاب محاذی (آفتاب فرضی که سرعت حرکت آن بر روی دایرۀخسوف یکنواخت باشد) متوسط بر صفحۀ نصف النهار است
مدت لازم برای اینکه یک نصف النهار دوبار بر خورشید بگذرد و آن کمی از روز نجومی درازتر است. روزهای شمسی با یکدیگر مساوی نیستند. رجوع به روز نجومی شود. - روز شمسی متوسط، فاصله بین دو عبور آفتاب محاذی (آفتاب فرضی که سرعت حرکت آن بر روی دایرۀخسوف یکنواخت باشد) متوسط بر صفحۀ نصف النهار است
روزی که پادشاهان دیوان کنند و بار عام دهند: علی عالی اعلا که چوب حاجب او سر ینال و تکین را بروز بار شکست. سنایی (از آنندراج). روز بار تو سود کرد جهان تا جهان است روز بار تو باد. ؟
روزی که پادشاهان دیوان کنند و بار عام دهند: علی عالی اعلا که چوب حاجب او سر ینال و تکین را بروز بار شکست. سنایی (از آنندراج). روز بار تو سود کرد جهان تا جهان است روز بار تو باد. ؟